Stal stosowana w kadłubach okrętowych musi posiadać wiele cech wytrzymałościowych i technologicznych takich jak granica plastyczności czy odporność na kruche pękanie w temperaturach ujemnych. Dodatkowym niezwykle ważnym elementem podczas konstrukcji kadłubów okrętowych jest zdolność do przeróbki plastycznej bez pogorszenia właściwości eksploatacyjnych. Do tego dochodzi, nie zawsze oczywista, dobra spawalność umożliwiająca uzyskanie bez podgrzewania wstępnego, dobrych złączy spawanych bez jakichkolwiek pęknięć. Do powyższych cech dochodzi wiele innych parametrów choćby odporność na korozję czy zmęczenia. Przeprowadzenie odpowiednich badań na etapie projektowania pozwala nam wybrać odpowiedni rodzaj materiału, czy to stali o zwykłej wytrzymałości, czy też podwyższonej lub o wysokiej wytrzymałości ulepszonej cieplnie lub dostosowanej do pracy w niskich temperaturach. Najbardziej popularnym materiałem są stale mikrostopowe charakteryzujące się najlepszą relacją własności wytrzymałościowych i ciągłości przy zapewnieniu dobrej spawalności. Jednak tylko dokładne i czasochłonne badania na etapie projektowania są w stanie zdeterminować najbardziej optymalne rozwiązania.